a s k w
sofia kroon walter
konstnär och formgivare
textil, keramik, ljud och text, mm
ReFab Lab
SSDD – CARE
Residens på ReFab Lab mars 2024
tillsammans med
Utställning
under SSDD 23-26/5
Designer talk
24/5 18.30-20.00
ReFab Lab
Ystadvägen 15, Malmö.
Inför residenset i mars bad jag om material och föremål från vänner och bekanta – både i textil och träfiber – som jag har då utforskade och gav en ny funktion eller nytt uttryck. Under arbetet på ReFab Lab tog fascinationen för träets linjer och textur över och här visade jag då både färdiga verk och delar i en pågående process. Processen under Residenset kan man se mer av i mitt Instagram-flöde.
Några av verken som jag ställde ut:
cirkel / circle
spinnrockshjul och silkesgarn
vattnet / the water
träkloss, lingarn och bets
screentryck på Plywood / screen printing on Plywood
övertryck med textiltrycksfärg (Akra K) på Plywood
pussel / puzzle
linjer och mellanrum
litet bord / small table
hyllplan, spinnrocksben och screentryck
små figurer/väsen / small figures/beings
varierande träklossar som fått form
MalmöVÄV
Under SSDD, 24-26/5 anordnade vi en
medlemsutställning på KKV MalmöVÄV
Lantmannagatan 7, Malmö
18 av MalmöVÄVs medlemmar ställde ut ett urval och samtidigt en bred bild av vävtekniker och uttryck.
Kira Malmsten, Teresa Montesino Hammarskjöld, Nanny Rådenman, Yoko Akiyama, Karin Mailänder, Tora Pederby, Linn Karlsson, Betty Norling, Klara Melin, Sophie Toresson, Hilda Kruuse, Sophie Olsson Joof, Valentin Bauberger, Agnes Hammander, Sandra Åberg, Berit Sahlström, Josefin Åberg och jag.
Mina verk:
Your strength
Svart stengodskärl och väv i ull och silke.
Ca 30 x 170 cm.
2024
My strength
Svart stengodskärl och väv i ull och silke.
Ca 30 x 170 cm.
2024
Textiltryck Malmö
SSDD – CARE
EVERYDAY FIBERS
Personlig åverkan
23-26/5 2024
Korsgatan 6, Malmö
Under Southern Sweden Design Days 2024 visade Textiltryck Malmö utställningen Everyday Fibers som ifrågasätter samtidens förhållningssätt till textila vardagsföremål med avsikten att bredda förståelsen för textila hantverkstekniker och samtidigt utmana samtidens inställning till textil som en snabb och billig produkt med kort livslängd.
Medverkande medlemmar:
Karin Olu Lindgård & Matilda Ekström Rosenberg, Amanda Boierth, Marie Ledendal, Adrienn Görgényi Anderdotter, Teresa Montesino Hammarskjöld, Linnea Leander, Jenny Andersen, sofia kroon walter, Matilda Pernryd, Katarina Höglund, Marie Wetterstrand.
Mitt bidrag är en en bortglömd och – för mig – för liten kavaj.
Gjorde mönster av ett gammalt foto med vilket jag sedan försökte ge kavajen ett personligt uttryck och ett nytt liv. Fotot är ett självporträtt som har några år på nacken, en bild med maxad kontrast – och jag kommer ihåg att jag med detta ville tydliggöra skuggan som går över ansiktet. I den nya rapporten försvinner nästan ansiktet och linjerna framträder som ett korsmönster. Jag ser även en ryggrad, och sjalen jag har om halsen blir av rapporten en våg, men samtidigt mer lik en huvudbonad.
Jag började blanda färg. Tänkte använda det jag hade och rörde ihop färger på känn. Jag tryckte. Så fult. Penslade hela ryggen med den rosabrun färgen och satte dubbla fläktar på bordet. Det blev skitsnyggt, om jag får säga det själv. Färgen lugnade sig och skapade en bra täckning och bas för ett övertryck. Övertrycket/mönstret blev i blått, för att plocka upp en rand i kavajtyget, och det kändes märkligt helt och lätt.
Mitt fortsatta arbete följde egentligen min allra första tanken att skapa ny form och identitet av – och med – oanvända saker vi har gömt och glömt. Jag provade även att screentrycka två små bord jag byggt på ReFab Lab (av ett hyllplan och två ben från en spinnrock) samt diverse utsågade bitar i Plywood.
Everyday fibers handlar om vardagstextil, den som vi alla vet överkonsumeras, glöms och göms, slängs, bränns och skapar enorma problem för vårt enda klot, vår jord och i allra högsta grad – vår egen existens!
Medlemmar KKV Textiltryck Malmö:
Väsen 5/8-17/9
Några bilder från mitt 6 veckors residens på KKAM i Höganäs. Bilderna är både från process och utställning på KKAM Museum.
Avlutar mitt residens med finissage söndagen den 17/9 kl 15-17.
KKAM Museum, Polhemsgatan 1 i Höganäs.
Galleri Textilkoll 1/8-18/9 -23
I stora fönstret på Galleri Textilkoll har jag monterat upp ett tyg som är inspirerat av ett tidigare mönster jag gjort. Teknik är reaktivfärg och ets på bomull. Framför hänger keramik över en rya knuten i lin på ull, från SSDD -22.
I det smala fönstret hänger sju stammar. Pigmentfärg tryckt på brunt linnetyg. Stammarna har varit del av Soundshapes -22.
Trolleri går vilse
I januari-mars fick jag uppdraget att illustrera Emelie Bardons bok om det lilla trollet Trolleri som går vilse i skogen.
I augusti var boken tryckt och färdig och jag fick även se föreställningen Waileth & Bardon satte upp på Barnens scen. Så fin!
Musiken av Andreya Ek Frisk var magisk och barnen var engagerade och lyckliga!
Textiltryck Malmö medverkar under
Southern Sweden Design Days 2023
Färgade meter
Färgade meter tar avstamp i olika infärgningstekniker med avsikten att bredda förståelsen för hantverkets komplexitet.
Verkstadens medlemmar har bjudits in för att skapa en textil installation, ett landskap av infärgad, mönstrad metervara. Installationen kommer att belysa hantverkets unika uttryck och möjligheter samtidigt som det ifrågasätter samtidens inställning till textil som en snabb och billig produkt med kort livslängd.
Hantverksteknikerna för att mönstra textil med hjälp av infärgning är många och vår förhoppning är att utställningen ska ge smakprov på flera av dem, från historiska tekniker med växtfärger till moderna reaktiva färger; från tryck med betningsmedel till etstryck på färgad botten.
Medverkande medlemmar:
sofia kroon walter, Matilda Pernryd, Jenny Andersen, Adreinn Görgenyi Andersdotter, Margareta Heijkenskjöld Holmgren, Josabet Werkmäster, Sigrid Holmwood, Pernilla Hultén, Marie Wetterstrand, Teresa Montesino Hammarskjöld, Karin Olu Lindgård, Matilda Ekström, Amanda Boierth, Jenny Frank.
Instagramlänkar:
@sofiakroonwalter @and.jenny @dyelabmalmo @heijkenskjoldholmgren @josabetwerkmaster @sigridholmwood @hultenpernilla @gunevamarie @embroiderqueen @karinolulindgard_studio @studio_matildaekstrom @_amandaerika_ @jenny_frank_textile_art @stygntillstygn
Besöksadress:
Textiltryck Malmö
Korsgatan 6
21132 Malmö
Öppettider:
Tors 25 maj 12:00 - 21:00
Fre 26 maj 12:00 - 18:00
Lör 27 maj 11:00 - 17:00
Sön 28 maj 11:00 - 17:00
Vernissage:
Tors 25 maj 18:00 - 21:00
a s k w – sofia kroon walter – Ö A R
det här var inget vanligt arbete, det här är processen som handlade om övertryck, att i flera tunna lager med olika reaktivfärger få fram unika och fristående utsnitt – öar.
Material:
bomull
Teknik:
8 reaktivfärger, reservoar och ets
Mått:
1,40 x 5 m
Process:
6 meter bomull
tvätta
torka
stryka
blanda neutral förtjockning
spänna upp tyg
montera reservoar
blanda kupyr
blanda färg – turkos
färga tyget
blanda gul
färga
blanda orange
färga
blanda lila
färga
blanda brun
färga
blanda svart
färga
torka
fixera i härdugn
tvätta
stryka
rita mönster
beskikta ramar – fotoemulsion
belysa ram
tvätta ur
montera tyg på bordet
blanda neutral förtjockning
blanda kupyr
blanda ets
trycka
ångfixera
tvätta
torka
stryka
montera upp tyget på bordet
blanda förtjockning
blanda kupyr
blanda orange
trycka
blanda lila
trycka
torka
rulla ihop
rita mönster
belysa ramar
tvätta ur
blanda turkos
trycka
blanda gul
trycka
trycka orange
trycka lila
trycka namn
torka
rulla ihop
härda
tvätta
torka
stryka
mäta upp
göra mall
klippa och skära ut öar
rulla ihop
paketera öar
förbereda tyg för utställning
öar
Varför?
I mina arbetsprocesser är det ofta så att jag kan hitta de mest fantastiska små utsnitt i de större verken. Det kan vara ett färgmöte, en pass eller misspass som får allt att vibrera men där också helheten kan sväljer dessa guldkorn, äta upp deras glans och få dem att försvinna.
Jag ville ge mig på jakt efter dessa fantastiska öar, ge dem förutsättningar att födas, vara mer vaksam och bejaka deras existens utan att styra för mycket. Syftet var att kunna ta fram helt unika bitar som sedan kunde ge sig iväg och förgylla omgivningen någon annan stans.
Jag ville undersöka om det räckte. Om ett utsnitt/den bästa biten/12x12 cm räcker för att förhöja vardagen. Kanske räcker den till att smycka din kavaj, gömma/laga ett hål på knäet, kanske kan den hänga på väggen eller vara duk till en liten, liten vas med favoritblomman i.
Att arbeta nära materialet och förföras över en detalj som plötsligt ger liv och vidare tankar är hela lusten med att arbeta med hantverk. Det händer där och då, det händer även när någon annan ser verket, känner det, eller förstår processen.
Om man vill köpa en ö, 100:-, så går det bra när jag är på verkstan under vernissagen torsdagen den 25/5 18-20 eller på lördagen den 27/5 14-17.
Vidare
Jag arbetar både abstrakt, funktionellt, kommunikativt och poetiskt. Arbetar i olika material, just nu med både textil och keramik. Är nu Artist in Residence på KKAM i Höganäs och kommer ställa ut i projektrummet under juli och på KKAM, Höganäs museum, i augusti.
I samarbete med Keramiskt center har jag varit en av fem medlemmar från Textiltryck Malmö som arbetat vidare med keramik. Vår utställning Hur går det? visar vi en del av arbetet vi hunnit med under 5 heldagar på plats i Höganäs.
I våras hade vi ett tätt samarbete med KC inför SSDD, med nya material/keramik ur ett textilt perspektiv, och detta är en fortsättning med fokus på keramik.
Den 3 november är det vernissage kl 18-20 och utställningen visas i Projektrummet på Keramiskt center fram t o m den 4 december.
Numrerade verk:
26) Soundshape 1
Svart lera, vit blank glasyr. Stam i brun linneväv med tryck och keramiska hängen, upphängd i armeringsjärn. Inuti kroppen gömda former.
Rör försiktigt och lyssna.
27) Soundshape 4
Vit lera, svart matt glasyr. Stam i brun linneväv med tryck och keramiska hängen, upphängd i armeringsjärn.
Rör försiktigt och lyssna.
28) Soundshape 2
Vit lera, grå glasyr. Stam i brun linneväv med tryck och keramiska hängen, upphängd i armeringsjärn. Inuti kroppen gömda former.
Rör försiktigt och lyssna.
29) Intryck-Avtryck-Uttryck
Grå lera med blå glasyr. Grenar i EVA foam, metall, tryckt bomullstyg och lin.
Att hålla sig själv.
Vit lera med vit, matt glasyr och penselglasyr. Rya i ull och lin.
Att flyga, och lämna avtryck.
30) Soundshape 3
Grå lera, grå glasyr. Två olika bomullstyger med tryck av keramikstämplar. Inuti kroppen gömda former.
Rör försiktigt och lyssna.
Fönsterutställning
på Galleri Textilkoll
1–27 november!
OLJUD
Textil och keramik av sofia kroon walter.
Soundshapes
Fast denna gång OLJUD
Tyvärr är detta en fönsterutställning och det är inte möjligt att röra formerna och lyssna efter formernas ljud.
Bilderna/verken:
Soundshape 5
Grå lera, svart matt glasyr. Stam i brun linneväv med tryck och keramiska hängen, upphängd i armeringsjärn.
Rör försiktigt och lyssna.
Soundshape 6
Grå lera, svart matt glasyr. Stam i brun linneväv med tryck och keramiska hängen, upphängd i armeringsjärn.
Rör försiktigt och lyssna.
Soundshape 7
Grå lera, svart matt glasyr. Inuti kroppen gömda former.
Rör försiktigt och lyssna.
Soundshape 8
Grå lera, svart matt glasyr. Tratt virkad i grå, ospunnen ull. Test och inspiration av en Udu drum, keramiskt trumma från Nigeria.
Ta ur tratten, trumma och lyssna.
Soundshape 9
Grå lera, havsblå glasyr. Keramiska hängen från en kropp virkad i ospunnen ull.
Rör försiktigt och lyssna.
Utställning LJUS
Gallerihelgen i Malmö.
Textiltryck Malmö, Korsgatan 6,
den 23-25 september.
Mitt verk:
Den med mörkrets ljus
Ljussökare / Ljuskikare
Mitt textila mönster/tryck är om rörelse, mörker, ljus, hemligheter, snårigheter, sinnlighet, egensinne och hopp.
Det handlar om att det för vissa behövs ett visst mörker för att ljus ska bli synligt.
Jag har tryckt med hampa- och bomullsgarn som jag doppat i svart färg. Jag ringlade garnet på linnetyg och pressade ner färgen med händerna. I de mörka virrvarret bildas små glipor som jag sedan färglagt med gult ljus.
Av dessa tygbitar har jag sedan sytt vadderade trattar med insida i svart sammet. I den smala änden av tratten finns ett litet hål – så när du sätter tratten mot ansiktet kan du igenom, och kanske tack vare, den svarta sammeten se ljus. – Du har blivit en ljuskikare.
Detta är ljuset vi tar för givet. Det vardagliga ljuset som ibland kräver lite mörker för att verkligen synas. Vissa ser ljuset, hoppet och livskraften som små glimtar efter ett långt liv av skymmande erfarenheter, medan andra kan känna sig vilsna av alla intryck – då ger denna ljussökare dig ett lagom utsnitt och lugn. Prova!
Ditt ljus!
Den med mörkrets ljus.
Southern Sweden Design Days 2022
Tema – Proximity
Textiltryck Malmö – Textile Matters
Nio formgivare tar sig an ett nytt material utifrån ett textilt perspektiv.
Samarbete – Keramiskt Center Höganäs
Jag ville föreviga den förgängliga textilen i ett avtryck i den långt mer bestående keramiska skärven men jag provade också att vända på det. Jag gjorde avtryck på tyget, så som vi gärna gör för att skapa identitet och matchande mys i vardagen, fast nu med stämplar gjorda i lera.
Ingången till keramiken gav mig också lust att skulptera. Bruksföremål och ringar sammanfogas med lin till nya former och berättar något om vår närhet till hantverk i keramik och textil – till våra vardagligaste
ting ever.
avtryck – stämpel i keramik. askw 2022.
9 formgivare på Textiltryck Malmö. askw 2022.
Min bakgrund och process
Återkommer till
avtryck
Avtryck är så mycket. För ett par år sedan handlade det om en människas avtryck, om sorgen och saknaden. Ett avtryck av någons fötter på en strand, i sand, eller i ett par skor som enda beviset på att hon verkligen gått här, på jorden. Det blev till ett vackert konstverk – en röd, molnliknande väv länkades med garn till ett par flipflops i lera. Verket hade det märkliga namnet f•fißck.
f•fißck. askw 2020.
Förra året återskapade jag en speciell sten som jag som barn lindat in i ett tyg/lakan från en docksäng. Det gav mig tröst att veckla upp det hårt knutna paketet och väga stenens tyngd i min hand. Jag lät detta minne tolka och forma leran med tyg och garn, dels som avtryck men också att med hjälp av tyg slipa ner och runda leran till att bli mjuk och snäll att hålla i. Keramikstenarna fick sedan vila på en rya i ull, bomull och silke. Verkets namn var feel this och en del i examensprojektet DIS – den inre skogen.
feel this – D I S – den inre skogen. askw 2021.
Inför Southern Sweden DesignDays har jag återigen arbetat med avtryck, nu med tankestart i de första historiska fragmenten av textil, som avtryck i lera, för ungefär 27.000 år sedan. Jag vävde, kavlade och byggde ett kärl. Sedan vända jag på det hela och gjorde stämplar i keramik för att kunna trycka med dessa på tyg. Denna del i processen kallar jag helt enkelt för – avtryck.
avtryck – kärl, vas, kropp. askw 2022.
avtryck – stämpel i keramik. askw 2022.
avtryck – provtryck. askw 2022.
avtryck – fyra stämplar. askw 2022.
avtryck – på Textiltryck Malmö. askw 2022.
Keramiken gav mig också inspiration till egna avtryck – intryck och uttryck. För mig är keramiken relativt ny och det är ett både älskvärt och komplicerat hantverk. Jag ville i första hand arbeta med ett konstnärligt uttryck och utforska vad jag kunde se i vardagliga bruksföremål, så jag började med att försöka dreja enkla koppar. Precis i den fasen startade någon ett krig, detta resulterade i att de enkla kopparna fick hänklar, öron. Jag ville att de skulle stå där tillsammans och lyssna på varandra. Kopparna blev sedan till enkla ringar med öron, sammanknutna med lingarn. Vidare blev det kavlade ringar som också skulle knytas samman med mjukt lin för att friktionen mellan ringarna och den stötkänsliga keramiken skulle dämpas.
Presenterar också två tunga och kantiga vaser som uttrycker lite olika saker, dessa har också hänklar. Den ena, blå vasen, lyfter sig själv med hjälp av bågarna – eller så jordar den bågarna med sin tyngd? (Bågar gjorda i skumplast, ståltråd, stämpeltryckt bomull, trälim och lin.) Den andra, vita vasen, vill flyga (kan tyvärr inte visa det på den här utställningen) men den lämnar ändå ett tydligt avtryck i linryan (som nu ligger strax framför vasen istället för under).
intryck – koppar med hänkel, öron. askw 2022.
uttryck – ringar och lin. askw 2022.
uttryck – ringar med öron, och lin. askw 2022.
uttryck – blå vas med bågar. askw 2022.
uttryck – vit vas med rya i lin. askw 2022.
intryck/uttryck – på Textiltryck Malmö. askw 2022.
Textile Matters är ett gemensamt projekt med utställning under Southern Sweden Design Days på Textiltryck Malmö 19-22/5-22.
Nio textila formgivare har tagit sig an uppgiften att utforska nya material ur ett textilt perspektiv. Vi startade med en kick off på Keramiskt Center i Höganäs och har nu ställt iordning en utställning på Korsgatan 6 i Malmö.
Vernissage på torsdag den 19/5 kl 17-21.
Välkomna!
se pågående fönsterutställning på galleri Rostrum, Västergatan 21 Malmö!
mer info här under.
galleri Rostrum
den 2-25/7 fönsterutställningen på galleri Rostrum
delar av vår avgångsutställning från Östra Grevie Textil Konst & Design.
vi gav utställningen titeln en innerlig vandring då vi alla gjort en tydlig inre resa i våra slutprojekt.
mitt projekt – den inre skogen – är ett utforskande av det inre och yttre, om yta och textur, material som är hårt och mjukt, och om avtryck.
som tunt skinn, massor av tunt skinn med sina revor och tyngder, medaljer, amuletter. många meter väv, grov men genomskinlig, trasas lätt sönder men är ändå värmande, anpassningsbar, en mantel utan sömmar. (12 m glest vävd ull, restgarner, keramikdetaljer, armeringsjärn.)
eller tunt skinn som är ett avtryck av väv, med insida och utsida, mjukt veckad men hårt och ömtåligt. (keramik.)
feel this är den vita ryan i silke som ligger på golvet. den är ett minne som dök upp i processen när jag gjorde textila avtryck i keramik för att föreviga ett ögonblick. den hårda keramiken som får bära med sig minnet av det mjuka och ömtåliga. keramikstenarna vilar omslutna av mjukaste silke. (keramik, silke, ull, ståltråd.)
tre stammar var den skog som tidigt stod i vägen för att på riktigt komma in i och nå kärnan i projektet. vävd ikat i ull, tvättad för att få en speciell moaréeffekt. det var först när jag tagit mig an keramiken som väven fick komma tillbaka och få en viktig roll i rörelsen och musiken. kallar den även för ytväg kanske för att materialet, och arbetet med materialet, varit så viktigt i alla olika delar. (6 m tuskaft, ikat, ull, keramik, armeringsjärn, lingarn.)
d i s – den inre skogen, skulpturen som fick bära namnet på projektet. en figur, tecknad i en linje och översatt till armeringsjärn, är en bild av mig som hukande spyr ur mig den inre skogen – inte på ett äckligt sätt. (armeringsjärn, ull, restgarner, ståltråd.)
Anna Svedbergs portfolio hittar ni här.
Yoko Akiyamas instagram hittar ni här.
ytväg – tre stammar
en tidig skiss i projektet – den inre skogen – där materialet också var en del i en färguppgift. jag har lindat varpad ull och sedan färgat med remazol för att få drivande effekt av färgerna i väven när varpen dras på och spänns, varp-ikat.
varpen färgades med två färger, i två grytor samtidigt. den färdiga väven är sedan tvättad för att få ytterligare struktur, en moaréeffekt.
jag har velat vara abstrakt men dras hela tiden till stammarna och deras tydliga form. så jag bryter upp/öppnar stammen för det inre. monterar på böljande keramik med en hänvisning till jorden/leran. har pressat små keramiska blad mellan gamla handdukar för att föreviga textila strukturer som påminner om det nät som bygger allt levande, och rullat små kvistar av lera för att med dessa bryta igenom vävens yta.
stammarna är upptill surrade vid rostigt armeringsjärn, som både kan skada väven men också upprätthålla den till sin form. allt är ömtåligt och starkt.
verket kan ses på konst och designs avgångsutställning UTVÄG på STPLN 21-23/5-21.
d i s – den inre skogen
det var så vackert. orden – bilderna – tanken. jag kände att jag bara ville vara i det. i den inre skogen. det var vad jag behövde. det var stort. kunde vara så mycket. samtidigt något som var bara mitt, kanske.
jag ville sammanföra allt på en gång – mitt mål att starta eget efter skolan, försörja mig, brinna för konsten, gräva av nödvändighet och lust.
projektet skulle visa på detta. vad jag vill – vad jag kan. målet var en scenografi, en presentation, ett utsnitt men ändå fullkomligt i sig själv. jag såg det framför mig. hade en plan. sedan stannade jag upp halvvägs.
jag behövde se över mitt arbetssätt.
omtanke
nya idéer, baserade på de första men med en längtan till att i stunden upptäcka, känna och koppla samman känslan med materialens möjligheter. lusten i att inte kontrollera verket i dess färdiga form utan att i arbetet låta tiden vara det som ger mig möjlighet att hitta subtila detaljer – som jag älskar.
fokus ändrades från att producera en tanke jag haft till att gå in i arbetet och se vad jag hittar.
Textilkoll, Korsgatan 6, Malmö. 11-22/5-21.
mina verk på Textilkoll:
d i s – den inre skogen
material: armeringsjärn, rya i ull
tunt skinn
material: 12 m glesvävd tuskaft i blandat garn, armeringsjärn och keramik
feel this
material: rya i ull, bomull och siden, keramik.
feel this
material: keramikstenar
ongoing
material: glesvävd tuskaft, sten
soft spot
material: rya i blandad ull med centrum av silke
tunt skinn
material: keramik
alter ego och skogsväsen
material: rya i ull, keramik
brister
material: keramik och garn
från mitt avgångsprojekt på Östra Grevie Textil konst och design 2021.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna